Blog (nejen) pro muže v ošetřovatelství...

Motto: "SESTRA je výjimečné povolání pro výjimečné muže..."

středa 8. listopadu 2017

HAAMS - Kanárci, kteří bdí nad životy výsadkářů

Ve výšce šesti kilometrů nad cílovou zónou, se právě chystá skupina speciálních sil k taktickému výsadku za nepřátelské linie. Rampa letadla C-130 Hercules se otevírá a vedoucí seskoku (jumpmaster) vizuálně kontroluje vzdušný prostor pod letícím letadlem. Otáčí se směrem ke skupině výsadkářů, aby vydal povel k seskoku, když v tom se mu začne motat hlava, podlomí se mu koleno a skutečně má co dělat, aby nevypadl z letadla. 

Celou událost sleduje muž, který má na kombinéze otnačení "PT", neboli "Physiology Technician", který, spolu s dalším výsadkářem, duchapřítomně jumpmastera popadne a vtáhne do bezpečí útrob letadla. PT okamžitě ví, co se stalo. Jde o hypoxii. Rychle na obličej jumpmastera přiložil kyslíkovou masku. Ten se po pár nadeších čistého kyslíku rychle zotavil a skupina výsadkářů  moha zahájit svůj seskok.

To byla jedna z běžných událostí, kterou řeší Physiology Technician, neboli specialista High Altitude Airdrop Mission Support (HAAMS). Muž, který bdí nad životy výsadkářů ve velkých výškách a kterému se říká "kanárek".

Kanárci a HALO-HAHO mise...

Ono označení "kanárek", které se pro označování těchto specialistů ujalo, pochází z hornictví. Práce horníků je velice nebezpečná. Jedním z těchto nebezpečí je také možný výskyt jedovatých důlních plynů. Pro jejich detekci s sebou horníci nosili do podzemí klícku s kanárkem. V nebezpečí bylo možno vysledovat změny ptačího chování a v krajním případě pták v klícce uhynul. To byl jasný důvod pro to, aby horníci nebezpečnou štolu rychle opustili. Tím kanárci zachránili mnoho lidských životů.

Lidští kanárci mají podobný úkol a sice chránit zdraví a životy výsadkářů v průběhu tzv HALO-HAHO výsadkových operací. Jde o typ seskoků, při kterých výsatkáři vyskakují z letadla ve výčce kolem deseti kilometrů a na místo operace se pak dostávají v hlubokém utajení například pěším přesunem, nebo tam doplavou.

HALO (High-Altitude Low Opening) je typ seskoku, při kterém parašutista opustí letadlo ve velké výšce (kolem 10km) a posléze klesá volným pádem až do výšky 1km, kde otevře padák. Tuto techniku výsadku používají zejména příslušníci speciálních sil a to při operacích, při kterých je nutno v maximální míře utajit svou přítomnost před nepřítelem.
HAHO (High-Altitude High Opening) je metoda seskoku, při které parašutista otevře svůj padák ve velké výšce a na místo určení postupným sestupem doplachtí. Akční radius se při takovémto typu sestupu pohybuje kolem 50 km. Tento typ výsadku se volí tehdy, existuje li velké riziko např detekce a sestřelu letadla nepřátelskými silami.
Zdroj: Armádní Noviny

Zdravotní rizika HALO-HAHO seskoků...

Příslušníci speciálních sil jsou jistě na nebezpečí, která na ně číhají při jejich riskantních akcích , zvyklí. Nicméně, rizika, spojená s výškovými seskoky jsou dosti specifická a můžou každou tajnou misi ukončit hned na jejím začátku. Se stoupající výškou klesá parciální tlak kyslíku ve vdechovaném vzduchu. To může u člověka vést k rozvoji hypoxie. To samozřejmě výsadkáři dobře vědí a jsou proto vybaveni dýchacími přístroji. A právě proto, aby na správnou funkci dýchacích přístrojů dohlédl, je na palubě letadla "kanárek", neboli Physiolohy Technician. Jeho úkolem je včas odhalit případné problémy. Kontroluje nejen techniku, ale také zdravotní stav výsadkářů. Jeho práce na palubě se před každým seskokem, řídí přísným protokolem.

Jedním z rizik, kterým jsou výsadkáři ve velkých výškách ohroženi je tzv. kesonová (dekompresní) nemoc. Pravda, tento stav známe spíše z potápění, ale i v letectví se s ním můžeme setkat, a to zejména při rychlém výstupu do velkých výšek. Pokles atmosférického tlaku způsobí uvolňování bublin dusíku (plynová emólie), který může na různých místech v těle způsobit potíže od těch méně závažných, jako jsou různé parestézie, až po těžkou embolizaci některého z orgánů. To je také důvod, proč je součástí přípravy na seskok také speciální protokol, na který "kanárci" na palubě dohlíží. V rámci této přípravy výsadkáři 30-45 minut před opuštěním letadla inhalují 100% kyslík. Tím se zvyšuje jeho parciální tlak v krvi a při tom dochází k uvolňování přebytečného dusíku. Má to však své ale. Tím "ale" myslím kyslíkovou toxicitu. Odhalení jejích projevů a okamžité provedení protiopatření patří také mezi základní pracovní povinnosti HAAMS Physiology Techniciana

Vyčerpání, projevy mrazu, úzkostné stavy, účinky sedativ a takto bychom mohli pokračovat dál a dál. Snad je z předchozího článku jasné, že zdravotnický specialista, který nese označení HAAMS Physiology Technician, je důležitou součástí a přispívá velkou měrou k úspěchu speciálních operací.

zdroje: